UDELIV
Tankerne bag
Det overordnede formål med Udeliv er at bidrage til, at børn udvikler sig til at være mennesker, der tænker på andre mennesker, på den natur, som omgiver dem og ikke mindst forstår sig selv som en del af samfundet og deres nærmiljø. Dette blik er vigtigt, fordi det er en forudsætning for en bæredygtig udvikling af vores natur og samfund. Det er store tanker om et lille fag, men jeg tror på, at dét, man vander og giver opmærksomhed, vokser. Gode oplevelser og aktiviteter i naturen gør det ikke selv, vi skal ind og have en grundlæggende sociale bevidsthed om, at vi besøger, vi låner, og vi afleverer tilbage i mindst lige så god stand, som da vi kom, -man kan sige at gennem væredygtighed styrker vi bæredygtighed.
På denne måde ser jeg fagdag Udeliv som en givende og understøttende brik i børnenes naturdannelse. Børn skal ud i naturen, have en forståelse for naturen og opnå et personligt forhold til den. Friluftsrådet har præsenteret naturdannelsens fem elementer. Det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske. Friluftsrådet
ser, at de fem elementer påvirker hinanden, og ofte vil de være tæt vævet sammen og gradvist blive hinandens forudsætninger. men vigtigst er måske, at børn også skal have stimuleret følelser og refleksioner for at skabe et dybere og vedvarende forhold til naturen. Derfor vil en gennemgående tråd være ro til at opleve, erfare, fordybe og mærke vores sanser.
I Udeliv er vi ude, -og tøjet er afgørende for, at det bliver en god dag, også selvom det regner. Derfor er det vigtigt, at tøjet og fodtøjet på garderoben matcher vejret udenfor. Nogle dage går vi måske langt, andre dage bruger vi Vellevs bynatur, men vi kan også være omkring bålhuset på VAP. Men udgangspunktet vil altid være, at vi er ude. Derfor: fordi vi helt grundlæggende i udeliv, som i samfundet generelt, er afhængige af hinanden og ikke mindst hinandens humør og samarbejde, for at en hel dag med udeliv kan lykkes og blive en god, lærende og fordybende oplevelse, er udetøjet afgørende og vigtigt.
Vi tager udgangspunkt i nuet og årets gang. Dvs hvad rører sig i naturen lige nu? Hvad sker der i Vellev? På den måde vil vi komme omkring emner som grøftekantens vilde flora forår og efterår, affald, genbrug, insekthotel, pindsvinebo, naturkunst, bålmad, bygge huler, naturbingo, livet på gården, tage snittebevis, snitte smørekniv og mus, male mel og bage eget brød, sanke naturens vilde spisekammer, fra haletudser til frø, krible-krable, regnorme som nedbryder og meget meget mere. Men der skal også leges. Den frie leg i naturen uden definerende legetøj styrker, udvikler og motiverer dannelsen, påhitsomheden, kreativiteten, imens den styrker og udfordrer venskaber, sammenhold men i særdeles også sprogudviklingen og sprog- og begrebsforståelsen.
Friluftsrådet har lavet en naturkanon med 12 naturaktiviteter på basis af kampagnen Børn Gror i Naturen. I kan læse om naturkanonen på dette link: https://friluftsraadet.dk/vi-arbejder/friluftsliv-boern-unge/boern-gror-natur-boernenes-naturkanon
Alle nævnte naturaktiviteter vil være naturlige ting i løbet af en dag med Udeliv, -at opleve naturen året rundt (1). Ofte tænder vi bålet(2) i bålhytten eller tager trangiaen med på tur, -nogle gange er det for at holde varmen, andre gange hygger med noget at spise eller drikke. Ro (3) finder vi hver gang, -da det at finde ro i naturen er en nøgle til at opleve, erfare, fordybe og mærke vores sanser. Vi går et forår i møde, og derfor skal vi selvfølgelig smage på den vilde natur(4) og opleve, hvordan naturens spisekammer indeholder både surt, sødt, salt og bittert på tungen. Hver gang skal der også være tid til leg kun for børn (5). Alle børn skal have lov til at lege uden en voksen, og naturen er den bedste legeplads, hvor børn skal have lov til at lege i fred uden at føle en voksens opsyn og gode råd, fordi under denne leg prøver børn deres egne grænser af (6), hvor de klatrer i træer (7), finder eller bygger huler (8) og udvider deres fantasi og påhitsomhed. Lige nu er det koldt og mange af de vilde dyr fx insekter, padder, bløddyr, gnavere, som vi normalt finder i naturen, er gået i vinterhi, -men til foråret kommer de frem igen, og selvfølgelig skal vi finde, være nysgerrige og holde dyrene (9), der hvor de bor. Udeliv betyder også ude i al slags vejr, derfor kommer vi helt naturligt til at lege med vand (10) og fortsætte læringen om samspillet mellem natur og miljø (11), som med udgangspunkt i den styrkede læreplan allerede er startet i børnehaven. Den sidste naturaktivitet må eleverne vente på, til
de skal med hele Friskolen Vellev på lejrtur, -for her vil Udeliv tage på overnatning i den frie natur (12) med aftenbål, hvor de får mulighed for at opleve mørket sænke sig og føle, hvordan farten sænker sig, sanserne skærpes og måske opleve, at dyrelivet ændrer sig.
Dagens forløb varierer, og enkelte gange er målet at gå en lang tur og bare være for gennem leg at danne relationer. Men generelt begynder vi med at gennemgå dagens emne, inden minimaden spises. Det er vigtigt og rart at komme afsted og starte ud på en mæt mave. Så ser vi på dagens emne, her kan der også være plads til en snak om, hvad eleverne har af oplevelser og erfaringer om emnet og måske historielæsning. Inden vi slutter dagen af, lægger vi os under himlen, under et træ, i halmen eller et andet dejligt sted og finder roen, lytter til naturens lyde, inden vi har 5-7 minutters lang mindfulness. At lægge sig er god måde at runde dagen af på og opleve og måske på sigt acceptere, at livets smådyr kribler, lever og bor omkring én, mens man ligger helt stille. Samtidig er det også et forsøg på at give plads til elevernes møde med deres sanser og lære dem at turde finde roen heri.
Jeg håber, at dette har givet jer et indblik i fagdagen Udeliv på Friskolen Vellev…men det bedste af det hele har jeg slet ikke fortalt jer endnu, …det er, at eleverne ELSKER det, og de er hver onsdag fyldt med glæde, mod, vilje og lyst til at udforske og gå på opdagelse i alt det, som udelivet kan give dem.
Vi ses til Udeliv,
Hilsen Anita