SKOLESTART

Vi er altid glade for at byde nye børn velkommen til vores skole. Både efter sommerferien hvor 0. klasse eleverne har første skoledag, men også når større børn vælger at skifte skole til os.

Hvis et barn skal starte på vores skole, er der nogle grundlæggende forudsætninger som både barnet og dets forældre skal leve op til, uanset om der er tale om skolestart til 0. klasse eller et skoleskifte på et andet klassetrin.

Som skole vil vi gerne lave en tryg og forudsigelig hverdag for vores elever, da vi ved at det giver de bedste forudsætninger for trivsel og læring. Vi vil gerne møde vores elever som dem de er, og vi arbejder dagligt for at skabe et socialt og fagligt fællesskab på skolen, hvor alle kan være med.

For at det kan lade sig gøre, er det vigtigt at kommende elever og deres forældre besøger vores skole før skolestart eller skoleskift. Det giver de bedste forudsætninger for alle parter, at vi kan møde barnet og jer som familie, så vi sammen kan være sikre på at Friskolen Vellev er den helt rigtige skole for jer.

Hvis I er interesseret i at besøge vores skole og høre mere om Friskolen Vellev, er I altid velkomne både i og udenfor skoletiden. Kontakt kontoret (kontor@friskolen-vellev.dk) så finder vi en dato så snart vi kan.

Udover at besøge skolen og have en samtale med bl.a. skolelederen, er en forudsætning for at kunne blive optaget på Friskolen Vellev også, at forældrene erklærer sig enige i skolens værdigrundlag, og aktivt vil tage del i skolens liv – heriblandt arbejdslørdage og forskellige skolearrangementer.

Skolestart for 0. klasse

Hvert år i august har 0. klasse første skoledag på Friskolen Vellev. Det er altid en stor og festlig dag for både forældre, børn og resten af skolen. Nogle måneder før skolestart bliver forældre og barn kontaktet for at høre mere om skolestart.

På selve første skoledag når de nye 0. klasse børn er blevet afleveret i klassen, inviterer skolen altid til morgenmad for de nye forældre. Forældre til 1. klasse børnene – der var sidste års 0. klasse – står for at arrangere den fælles morgenmad. Det giver en god mulighed som ny forældre til at møde nogle af de andre forældre på skolen og blive budt ind i det fællesskab som vi har på skolen.

Inden 0. klasse har langt de fleste af vores elever været på et forløb som førskolebarn. Forløbet starter i januar måned, hvor de kommende elever får en gradvis introduktion til livet som skolebarn. Du kan læse mere om førskolebørn her.

Konkret information om første skoledag for 0. klasse inkl. dato, mødetid og skemaer bliver altid delt med forældrene så snart planlægningen er på plads. Har du nogle spørgsmål til skolestart på Friskolen Vellev er du altid velkommen til at kontakte kontoret på kontor@friskolen-vellev.dk

Hvis du ønsker at dit barn skal starte på Friskolen Vellev anbefaler vi at du skriver dit barn op i god tid – gerne flere år før skolestart – så I som familie er sikret en plads. Læs mere om indmeldelse på Friskolen Vellev her.

Skoleskift

Der kan være rigtig mange grunde til at et barn og dets forældre vælger et skoleskifte. For nogle er det et simpelt resultat på en flytning, for andre kan det bunde i faglige eller sociale udfordringer eller mistrivsel.

Uanset grunden, kræver det mange overvejelser og tanker at vælge at skifte skole. På vores skole byder vi gerne nye klassekammerater velkommen på alle vores klassetrin (0. – 9. klasse), så længe at både vi som skole og jer som kommende elev og forældre, ser at det er et godt match.

Et skoleskift til Friskolen Vellev starter ofte med et besøg på vores skole og en snak med enten vores skoleleder og/eller en relevant lærer. Hvis vi vurderer, at vi som skole kan være et godt tilbud for eleven, tilbyder vi en prøveperiode på skolen. Det giver eleven de bedste muligheder for at mærke, om vores skole og dagligdagen her, er det rigtige for dem. Samtidig kan vi som skole også vurdere om vi har de nødvendige rammer for at eleven kan trives og udvikle sig. Vi ser ofte at fordi vi er en fleksibel skole med en dygtig lærerstab, at vi ofte kan finde løsninger der fungerer både for den enkelte elev, som større skoler ikke kan.

Hvis du/I overvejer et skoleskifte til Friskolen Vellev, er du/I altid velkomne til at kontakte skolen for at høre mere om dette. Kontakt skolen her.